Engeland-Schotland 2009 dag 7

 

Ralph's Fietsvakanties

 

Engeland-Schotland 2009

Dag 7, dinsdag 21 juli 2009, Castle Douglas – Crosshill

109,42 KM, 15,2 KM/H, 7.12,37

HM: 970 HM (volgens Bikemap)

 

Bikemap route

 

Als ik wegfiets is het gelukkig weer droog, gisteravond begon het namelijk net toen ik in bed lag te regenen. De route gaat eerst een beetje golvend tussen landbouwgrond door.

 

Als ik linksaf Riders Road insla worden de bossen wat meer aanwezig. Riders Road gaat dwars door het Galloway Forrest Park en is een steenslagweg, dat door de bossen gaat en net als ik deze weg opfiets begint het te regenen en het zal voorlopig ook niet ophouden.

 

De omgeving is erg mooi en Riders Road blijft in eerste instantie op en neer gaan, om tegen het einde wat meer omhoog te gaan. Riders Road komt uit op een A-weg, die echter niet echt druk is. Ook deze weg loopt heerlijk golvend tussen de bossen door richting Newton Stewart, waar ik bij een tanktstation wat te eten en drinken haal en even schuil tegen de regen.

 

Na Newton Stewart heb ik de keuze tussen een A-weg en een klein weggetje aan de andere kant van een beek en natuurlijk kies ik voor de laatste. Wel iets meer hoogtemeters, maar heerlijk fietsen door de bossen.

 

Na Glentrool begint een 'lange' (voor Engelse begrippen) klim, eerst volledig door de bossen, later mede door de houtwinning, ook wat open gebieden. Dan merk ik pas dat het behoorlijk waait, maar ook hier is nauwelijks verkeer (ik kom in een paar uur tijd maar een paar auto's tegen), de uitzichten zouden ongetwijfeld nog beter zijn geweest als het niet zo had geregend en heiig was geweest. Maar ondanks de regen is het de gehele dag al heerlijk fietsen.

 

Ik maak nog wel een benauwd momentje mee als ik de afdaling inga na de 'lange' klim. Ik zie het punt waar ook een foto is gemaakt in het E2E-boekje en besluit door het mooie uitzicht ook hier een foto te maken. Als ik echter in de remmen knijp hoor ik ineens een 'knal' en doet mijn achterrem niks meer, terwijl ook mijn voorrem weinig meer doet (die is gewoon versleten), gelukkig ga ik nog niet heel hard (ongeveer 25 km/h) en weet ik met behulp van mijn voeten de fiets tot stilstand te brengen.

 

Ik loop weer een stukje omhoog om een foto te maken en kijk naar de achterrem en deze lijkt ineens erg ver uit elkaar te staan. Ik besluit de inbus los te draaien, de rem weer dichter te zetten, en weer vast te draaien, ik bedenk dat deze waarschijnlijk niet vast genoeg zat. Wel valt mij op dat de rem zo ongeveer langs de bagagedrager schuurt, maar ik besteed daar verder niet echt aandacht aan. Wel bedenk ik mij dat dit dus de reden is dat je altijd twee goed werkende remmen moet hebben. Het is dat ik de foto wilde maken anders waren de gevolgen misschien wel iets ernstiger kunnen zijn, want dan was ik een stuk harder gegaan en dichter bij de eerste bocht geweest op het moment dat ik door had dat mijn achterrem niet meer zou werken.

 

De rest van de route doe ik het erg rustig aan in de afdalingen, maar de route is prachtig met afwisselend wat bossen en weilanden en het gaat af en toe nog wat omhoog.

 

De camping is prachtig gesitueerd binnen de oude kasteelmuren, het kasteel bestaat niet meer. Ik zoek een plekje uit in het hoekje en bedenk dat ik de tent niet helemaal in het hoekje moet gaan zetten, want dat is het het laagste punt van de camping en met de regen van vandaag kan het nog wel eens nattig worden daar. Het sanitair is prima met een klassiek muziekje en er is een recreatieruimte die wel wat oud aan doet en muf ruikt maar met tv en relaxte stoelen. Hier kan ik ook direct mijn telefoon opladen en het weerbericht checken, zonnige perioden maar ook hevige buien voor de komende dagen, dat had slechter gekund.

 

's Avonds breekt zelfs het zonnetje nog door en ga ik eens rustig naar de remmen kijken. De voorremmen ga ik maar vervangen en als ik eens rustig naar de achterrem kijk zie ik het probleem. Het linker boutje onderin de bagagedrager is eruit getrild (gelukkig niet afgebroken), hierdoor is de bagagedrager gaan leunen op de achterrem. Gelukkig heb ik altijd (met dank aan mijn vader) een hele verzameling moertjes en boutjes bij me en kan ik de bagagedrager weer vastzetten.

 

Ik besluit wel morgen direct op zoek te gaan naar nieuwe reserveremblokjes (ze slijten als een gek hier), morgen kom ik door vier plaatsen waar een fietsenwinkel zou moeten zitten. Ik besluit dat ik de eerste twee gewoon de route blijf volgen en alleen als ik er een zie ga ik er natuurlijk wel naar binnen, maar ik ga pas vanaf de derde echt op zoek naar een fietsenwinkel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ralph's fietsvakanties 2014