Dag 16, zaterdag
51,5 KM, 12,2 KM/H
HM (volgens Bikemap): 370 HM
Na een onrustige nacht, ik lig tot twee keer lange tijd wakker door de harde wind, word ik pas om half negen wakker. Het is zowaar droog, maar het waait nog steeds erg hard. Ik neem afscheid van de WF-dames en pak mijn spullen in recordtijd in, om tien uur zit ik op de fiets.
Op gevoel ga ik Reykjavik uit, lange tijd gaat dit goed, maar als ik bang ben in een doodlopende hoek uit te komen ga ik rechtsaf richting de ringweg. Helaas draait de weg eerst weer een eind terug richting het centrum.
Bij de ringweg aangekomen loopt er een fietspad een stuk van de weg af, wel in de goede richting, maar ik besluit hem niet te nemen en ga de ringweg zelf op, op die plek nog een vierbaans snelweg. Als blijkt dat bij de volgende rotonde het fietspad nog steeds langs de ringweg loopt ga ik die toch maar op. En zo fiets ik redelijk rustig naar het volgende plaatsje.
Hier is die natuurlijk weer onnavolgbaar en via een paar gewone straten kom ik weer bij de ringweg uit, waar ook weer een fiets/voetpad langs loopt. Als ik rechtsaf richting Pingvellir ga loopt er nog een tijdje een fietspad. De omgeving is tot dan toe voornamelijk stedelijk, maar dan begint een stuk met wat landbouw.
Hier neem ik direct een pauze, het heeft mij twee uur gekost om Reykjavik en het voorplaatsje uit te komen. De bebouwing heeft de wind behoorlijk tegen gehouden want hier begint het weer behoorlijk te waaien.
De omgeving wordt langzamerhand wat kaler en ruiger en de wind gaat gedurende de dag steeds harder waaien. Eerst volgt na een vlak stuk een redelijk doorlopende klim, de wind is dan zo hard dat ik op de vlakkere stukken vaak de 10 km/h niet eens haal, waar ik die wel haal komt de wind vaak van de zijkant en word ik regelmatig de berm ingeblazen. Met name als er busjes passeren is het opletten, de wind valt dan even weg.
Vlak voor de afdaling richting het meer Pingvallavatn hou ik nog even pauze, het uitzicht is weer prachtig in de zon. Waar ik pauzeer staan veel ‘steenmannetjes’, er komen regelmatig automobilisten die even stilstaan, een paar foto’s maken en snel weer in de auto stappen om uit de wind en kou te zijn. Ook ik word regelmatig op de foto gezet, samen met mijn fiets. Volgens mij ben ik nog nooit zo vaak op de foto gezet tijdens een fietsvakantie. Zelf kan ik helaas geen foto’s meer maken, mijn fototoestel laadt niet meer op.
De afdaling die volgt gaat maar net iets sneller dan 10 km/h en het laatste vlakke deel haal ik die snelheid vaak niet eens. Naast vier Poolse vakantiefietsers zie ik ook regelmatig fietsers zonder bagage de andere kant op fietsen, maar ook drie keer een busje met fietsen op het dak. In de bergen heb je weleens dat mensen met fiets naar boven worden gereden, waarna ze met de fiets kunnen afdalen. Hier lijkt hetzelfde te gebeuren, maar dan met de wind.
Volgens het bord is Pingvellir lange tijd een erg belangrijke plek in Ijsland geweest, waar de belangrijke beslissingen werden genomen. De camping bij het info center waar ook een soort broodjeszaak is. Kosten 1400 ISK en ziet er voor Ijslandse begrippen goed uit. Het is alleen onmogelijk een plekje uit de wind te vinden, de tent klappert behoorlijk.
Na het douchen doe ik een handwas en hang deze binnen op, hoewel buiten de was waarschijnlijk snel droogt, is het onmogelijk deze veilig op te hangen. Het is al de hele dag redelijk zonnig, maar de wind maakt het behoorlijk frisjes.
Na het eten, dat ik onder het afdak kook en opeet, besluit ik de broodjeszaak op te zoeken, waar het enigszins behaaglijk is, hoewel de deur constant open staat. Ik drink een kop koffie voor 2 euro, mwoah valt mee, helemaal als blijkt dat de refill gratis is. Later haal ik nog een light-biertje en een broodje voor 5 euro, ook dat valt mee.
Eén tent die er al stond toen ik kwam lijkt bijna te bezwijken onder de wind. Het valt mij trouwens op dat de reizigers in Ijsland erg divers zijn, gezinnen, alleenreizenden, stelletjes, vrienden, met de auto, met de bus, camper, fiets, liftend, wandelend… Ik kom weinig Nederlanders tegen, wel veel Fransen en Duitsers. En ook Belgen, Italianen en Engelsen.