Dag 4, Olstad – Sjoa
98,2 km, 16,4 km/h, 5.58,37
HM (volgens Garmin-GPS): 936 HM; (volgens Bikemap): 1420 HM
Als ik wakker word begint het te miezeren en ik besluit nog een half uurtje te blijven liggen. En zowaar, als ik opsta stopt het met regenen. Het inpakken van alle spullen gaat alweer sneller dan gisteren en om kwart voor negen zit ik op de fiets.
De weg gaat verder zoals het gisteren eindigde, het is nu echter behoorlijk bewolkt. Al snel besluit ik mijn voorlamp eraf te halen, hieromheen komen de kabels van de versnellingen telkens vast te zitten, een ontwerpfoutje van deze fiets. De weg komt uit bij een meer, met prachtige uitzichten op nog gedeeltelijk besneeuwde bergen, de weg blijft op en neer gaan.
Voor Skabu begint het ineens flink te klimmen, om even later weer naar het meer af te dalen om daarna weer met zo’n 10% omhoog te gaan naar Skabu, het kost mij redelijk veel moeite om dit dorp te bereiken.
In Skabu haal ik wat eten en drinken en op het moment dat ik weg wil fietsen word ik aangesproken door een Nederlandse man die hier sinds een jaar in de buurt woont. Hij vertelt mij dat de weg naar Vinstra afgesloten is door de overstromingen en aardverschuivingen van een paar weken geleden. Hij denkt dat het wellicht wel met de fiets te doen is, maar dat ik misschien wel wat uitdagingen krijg. Een andere optie is terugfietsen naar beneden (daar haakte ik eigenlijk al af in zijn verhaal) en dan een stuk verder linksaf de toeristische route (lees, onverhard en klimmen en dalen) naar Vinstra te nemen, die zou in ieder geval open zijn.
Oftewel ik pak de gewone weg naar Vinstra en er is slechts één uitdaging, namelijk genieten van de heerlijke afdaling van zo’n twintig kilometer, alleen in het begin klimt het af en toe eventjes. Op sommige plekken zijn er wel gedeeltes van de weg weggeslagen en zijn er mannen aan het werk, liggen er nog wat bomen gedeeltelijk over de weg, maar overal is makkelijk langs te komen. Zonder problemen kom ik in Vinstra.
De dag eindigt hetzelfde als gisteren, met het verschil dat de rivier en het dal waar ik langs en doorheen fiets een stuk groter zijn. In Sjoa aangekomen blijkt de geplande weg afgesloten te zijn, ditmaal niet zoals in Vinstra met een geel bord naast de weg, maar met dranghekken op de weg, waardoor ik besluit het er niet op te gokken. Het enige alternatief, de E6, ligt aan de andere kant van de rivier en zag er vanaf een afstandje behoorlijk druk uit, die bewaar ik tot morgen.
Voordat ik naar de camping ga doe ik nog wat boodschappen bij het tankstation/supermarkt/winkel van Sinkel, die verbazingwekkend niet eens zo heel erg duur is (voor Noorse begrippen althans). Op de camping is het wederom zoek maar een plekje en er komt ‘s avonds iemand het geld innen. Ditmaal komt er wel iemand langs en er zijn nu wel een paar kampeerders meer, een tweetal campers, een stacaravan en twee hutjes zijn bezet.
De camping is prima, wederom een ouderwetse uitstraling, maar redelijk schoon en er is een keuken met pitjes waar ik ‘s avonds kan zitten, want hoewel het tegen het einde van de dag redelijk mooi weer was, begint het ‘s avonds weer wat te miezeren.
Ik besluit de route voor de volgende dag aan te passen, niet de onverharde weg zoals eerst gepland, deze lijkt prachtig, maar gaat eerst steil omhoog en aangezien het fietsen lang niet altijd even soepel gaat, lijkt mij dat niet echt handig.