Ralph's Fietsvakanties
Engeland-Schotland 2009
Dag 2, donderdag 16 juli 2009, Hull – Linton on Ouse
119,07 KM, 16,5 KM/h, 7.11,55
HM: 150 HM (volgens Bikemap)
Als ik om 6.00 uur aan dek ga om een sigaretje te roken denk ik even dat we de verkeerde kant op gevaren zijn, het zonnetje schijnt en de temperatuur is al aangenaam. Ik heb wederom, de vorige keer aan boord van een ferry was al heel wat jaren geleden naar Zweden, heerlijk geslapen.
Ik fiets de ferry af en sluit in een rij aan bij de auto's, maar al snel wenkt een medewerker dat ik door kan fietsen, waarna ik om acht uur door de douane ga, om route 66 aan te vangen. Al bij de eerste rotonde gaat het mis, ik probeer verschillende wegen maar ik kom geen bordje meer tegen. Uiteindelijk zie ik iets verderop in een weg een fietspad en een beetje op gevoel (gelukkig heb ik wel een kaart, ik had nog getwijfeld of ik deze kaart zou kopen omdat ik deze route maar een dag volg) kom ik na een tijdje fietsen weer bordjes tegen.
Verderop in Hull fiets ik eerst over een smal zandpad langs een beekje dat weer uitkomt in een park. Het park uit fietsen kan echter alleen via een poortje waar ik even bij sta te kijken hoe ik daar door moet ga kijken. Als ik zie hoe een paar jongeren op de mountainbike erdoor gaan haak ik af, alleen door de fiets helemaal omhoog op het achterwiel te zetten kom je het poortje door. Ik ga weer terug en ik vind fietsend door een woonwijk uiteindelijk weer de route.
Na Hull is het heerlijk fietsen door de weilanden en al snel doe ik ook mijn beenstukken uit, het fietsjasje heb ik in Hull zelf al uitgedaan. In het eerste plaatsje Beverley pin ik mijn eerste Britse Ponden en ook hier is het weer even zoeken naar de juiste weg.
Hierna volgt er een heerlijk stuk tot en met York met de eerste redelijk pittige klimmetjes en een glooiend tot heuvelachtig landschap. De route is buiten de plaatsen erg goed te volgen, maar zelfs in de kleine dorpjes is het af en toe opletten. Een keer wijst de route in de richting naar wat lijkt een toerit naar een boerderij, waar geen bordjes meer staan. Ik ga via het paadje om de boerderij heen waarna dit paadje uitkomt in een weiland, waar het paadje niet veel breder is dan een bandenspoor. Ik ben blij als iets verderop het paadje weer wat breder wordt en ik weer bordjes tegen kom.
Voor in York raak ik al snel de route weer even kwijt en al snel besluit ik een nieuwe tactiek te volgen, in het begin zo lang al mogelijk de route volgen, als ik die niet meer zie ga ik richting het centrum en ga van daaruit weer op zoek naar de richting waar de route de stad uitgaat. Zo ook in York, ik fiets naar de “Minster” (een prachtige kathedraal), waarvan ik weet dat de route lang komt en pak vanaf daar weer de route op.
De route loopt langs de rivier, maar moet ik weer verlaten als de route een trap opgaat naar een spoorbrug, de route is volgens mij voor meerdaagse tochten, maar zelfs zonder bagage kost het volgens mij moeite de fiets hier naarboven te krijgen. Ik besluit de rivier te blijven volgen en verderop de rivier over te steken. Hier pak ik de route weer op, waarna de route over redelijke fietspaden gaat, met hekjes die goed door komen te zijn. Het laatste deel gaat over boeren weggetjes.
De camping is is niet al te groot, redelijk netjes en 10 pond + 1 pond voor het douchen. Het is de hele dag mooi weer geweest en ik vertel de campingbaas dat ik erg tevreden ben als het de komende drie weken dit weer blijft. De man begint even te lachen en zegt “wacht maar, vanavond begint het te regenen en dan houdt het voorlopig niet meer op. En terwijl ik in mijn dagboek schrijf begint het te regenen en het zal inderdaad 's avonds niet meer ophouden. Hopelijk valt het morgen wel mee.
Ralph's fietsvakanties 2014